Hoe belangrijk is het leidinggeven aan een bedrijf? En hoe doe je dat als je meerdere filialen hebt? Dit zijn vragen die in dit hoofdstuk beantwoord zullen worden. Maar eerst de vraag hoe worden de medewerkers aangestuurd.
De medewerkers worden aangestuurd door het hoofdkantoor. Maar zij hebben natuurlijk geen goed zicht op, wat er op de werkvloer gebeurt en daarom zijn daar de filiaalhouder/floormanagers. Zij geven leiding aan ‘hun’ personeel en zorgen dat de winkel er goed en verzorgd uit ziet. Zij zorgen dat er genoeg personeel op de vloer staat. Dit betekent dat iedere filiaalhouder anders leiding geeft met andere leiderschapsstijlen. Ook de keus hoe ze ‘hun’ medewerkers delegeren en motiveren verschilt per leidinggevende.
Wel is er een communicatie middel die naast de telefoon zeer belangrijk is. En dat is de email. Deze word voor van alles gebruikt van acties aankondigen, kledingstukken aanvragen bij andere filialen, mensen die proberen te stelen. En dat laatste is tegenwoordig steeds makkelijker om mensen te achterhalen. Dit gebeurt veel door gebruik te maken van de social media als Hyves, Facebook en Twitter.
En als ik het dan bekijk op ons team dan kan hier ook geen antwoord opkomen. Want binnen ons team hebben we geen leidinggevende, we doen het namelijk samen. De leidinggevende die we hebben zit op het hoofdkantoor en die kan van een afstand natuurlijk geen leiding aan ons geven. Wel is het zo dat binnen het team iedereen taken naar zich toe trekt. Zo is Patricia van de administratieve zaken zoals de uren en financiƫn. Trekt Selma graag het decor ontwerpen naar zich toe en wil Gemma dat ook graag doen.

Deze situatie heeft dan wel voor mijn stageperiode plaats gevonden maar dit was in de Trend-shop in Leerdam gebeurt. Hier zijn ze toen uit gegaan van hongerige beren, daarnaast was het nieuwe kleding seizoen begonnen en dus hadden ze een bord je geplaatst van ‘het jachtseizoen is geopend’. Daarbij hadden ze nog een kampvuurtje en een beren kop in de etalage. Maar Gert ( filiaalhouder Leerdam ) vond dit echt niet kunnen i.v.m. klanten die van de kerk zijn en dus moet deze etalage er zo snel mogelijk weer uit. Terwijl bij dit winkelconcept ( denk aan Men at Work_ ) z’n etalage goed past.
En hoe worden nieuwe medewerkers en stagiaires dan gestuurd? Als je bij Hamberg of Zijzoen nieuw bent word je altijd gekoppeld aan een collega. Daarnaast ga je werken aan een persoonlijk ontwikkel plan ( POP ). Dit om te zorgen dat je je binnen het bedrijf nooit gaat vervelen en je bent natuurlijk nooit uit geleerd in je vak of over de jezelf. Mocht het eventueel nodig zijn kan je binnen het bedrijf cursussen volgen om je zo prettiger in een winkel te staan. Dit kan verschillen van een cursus met de kassa of verkoop technieken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten