In dit hoofdstuk komen de werkzaamheden aanbod. Van zowel het team als mijn werkzaamheden.
Welke functie heb ik binnen het team? In het begin was ik een stagiaire die word behandeld als een normale collega. Nu is dat nog steeds zo alleen krijg ik nu meer verantwoordelijkheid en mag ik winkels al zelfstandig doen.
De werkzaamheden binnen ons team zijn zeer gevarieerd. Dat maakt dit beroep ook zo interessant. Maar door welke werkzaamheden is het dan zo gevarieerd? Bij Hamberg is het zo, dat de meeste werkzaamheden op locatie gebeuren. Daarnaast hebben we ons hoofdkwartier in Gorinchem, boven de modezaak. Hier hebben wij zowel een magazijn, kantoor als werkplaats. Hier verzinnen en maken wij onze decors.
FOTO WERKPLAATS & KANTOOR.
Dit hebben we ook wel nodig want alle decors die je in de etalage terug ziet zijn gemaakt of hebben de touche van Hamberg gekregen. Zodat ze goed passen bij de desbetreffende winkel. Want zowel de decors van de modezaak als voor de kids en de aparte jonge dames winkel Zijzoen, krijgen eigen gemaakte decors in de etalage.
Etalage ontwerpen
Maar hoe komen we dan steeds weer op vernieuwende en inspirerende etalages? Deze krijgen we door te kijken bij de concurrenten, op internet, tijdschriften maar ook in ons eigen magazijn. En als we daar dan iets leuks zien dan prikken we dit meestal op ons inspiratie bord.
Hier te zien het inspiratiebord.
Dan gaan we spullen verzamelen voor het nieuwe decor. Dit halen we van zowel beekwilder, PTMD, Tica maar ook bij kringloops en soms bij ons thuis vandaan. Als we die spullen dan hebben verzameld dan gaan we daar een compositie mee maken en of gaan we kijken of we er nog iets aan moeten veranderen of toevoegen.
Hier te zien hoe er word gescheurd en later hoe geverfd.
Als we dan weten wat we nog nodig hebben. Dan gaan we aan de slag met kwast en zaag of met de portemonnee op pad spullen zoeken. Als het decor dan klaar is gaat het mee naar een van de filialen. Als we daar op de locatie zijn dan gaan we het daar weer opbouwen.
Etalage opbouwen
Inmiddels zijn we op de locatie aan gekomen, dan gaan we natuurlijk eerst het oude decor er uit halen en de figuren uit te kleden. Dan is het tijd om de setjes te checken en eventueel dingen aan te passen. Daarna halen we de beveiliging van de kleding en accessoires eraf om daarna de setjes met prijzen op te schrijven die later naast de figuren komt te staan. De prijskaartjes schrijven wij voor een groot gedeelte nog zelf.
FOTO PRIJSKAARTJE
Als de prijzen dan zijn opgeschreven gaan we de figuren weer aankleden. Dan word het decor en prijzen er bij geplaatst en halen we nog een natte lap over de vloer. En dan staat er weer een nieuwe etalage. Meestal is die wel geslaagd het komt ook wel eens voor dat het niet een lekkere knal etalage is daar kunnen we op dat moment niks meer aan doen en nemen we de volgende keer toevoegingen mee of is het wachten tot er na zes weken weer een nieuwe decor in gaat.
Hier te zien de kids etalage in Leerdam, Scandinavische look.
Collega’s
ik voel me geen stagiaire binnen het team. Dit komt omdat ik gewoon mee draai met het team. Het gevoel van stagiaire komt alleen naar boven als er dingen worden besloten waar jij geen inspraak in hebt. Maar meestal mag ik ook mijn zegje doen. De omgang met mijn collega’s binnen ons team lopen altijd wel goed. Ook met de collega’s op de winkelvloer verloopt de samenwerking goed. Ook al moet je ze soms op dingen attenderen waar ze op moeten letten. Zoals spinnenrag of een VM techniek die niet heel erg slim is.
Dit was namelijk het geval bij de Zijzoen in Vianen. Hier hadden ze spijkerbroeken aan het lusje op een stang gehangen. Met als gevolg dat als een klant de achterste spijkerbroek wil passen dat je ze er allemaal af kan gaan halen. Dit is dan ook kostbare tijd of dat een klant denkt ik haal het er niet af jij ( verkoper ) bent druk met andere klanten gevolg klant loopt weg.
Daarnaast hebben we het VM team zij werken vaak met ons / wij met hun samen. Dit kan zijn dat wij het druk hebben en dat het VM team ons helpt. Of dat als wij in een filiaal bezig zijn en zij ook en wij zijn eerder klaar dat wij hun helpen.
FOTO COLLEGA’S
Inmiddels is er ook een verschuiving aan de gang. Dit komt omdat Selma halve dagen werkt en dit betekent dat Gemma en ik meer te doen krijgen want we moeten voor een man ( vrouw ) meer werken. Ook zijn we het er over eens dat we binnen het team meer gezamenlijke leuke dingen moeten doen. En daarom heb ik het initiatief genomen door te zeggen dat we sinterklaas gaan vieren. Het mooie was dat dit direct werd omarmd en dat we zeven december sinterklaas gaan vieren.