vrijdag 9 december 2011

De laatste loodjes in Leerdam

Deze ochtend eerst even naar ons hoofdkwartier om nog wat decor spullen te halen. Zo hadden we nog een paar gloeilampen, trommels en self made schommel. Met deze decor spullen zijn we naar Leerdam gegaan om ze daar te gaan gebruiken. We hadden de taken verdeeld Gemma de kids etalage en ik de rest. En dus ging ik eerst naar Zijzoen toe om hier gloeilampen te vervangen. Daarna terug naar de modezaak om hier twee kids figuren om te kleden in het trappengat. 



Toen ook deze waren omgekleed ben ik naar de dames afdeling gegaan om te vragen of er wat moeten worden omgekleed in eerste instantie hoefde dat niet van Nelleke ( filiaal manager en floor manager ), maar toen Gemma zij dat ze dan z’n lange tijd in het zelfde staan is er voor gekozen om ze toch maar om te kleden. Daarna heb ik Gemma in de etalage ondersteund. Dit was ook wel nodig want de schommel ging de etalage in en toen we het figuurtje op die schommel ging zetten brak de complete tak af. Met als gevolg dat we met zijn twee je die tak moesten opvangen met appels, licht en zuurstokjes erin.

Inmiddels had ik die tak alleen en had het gevoel dat ik in een proef van expeditie Robinson stond. Dit omdat mijn armen aan het verzuren waren. Maar na een tijdje hing de tak weer zo als die hing en konden we even gaan lunchen om de armen weer wat rust te geven. Na de pauze ben ik naar Zijzoen gegaan om hier de twee kerstboompjes te gaan optuigen, inclusief glitter strikjes.  








donderdag 8 december 2011

2voordeprijsvan1 & Sinterklaaaaas !


Woensdag 7 december 2011 08:30 – 17:00 ( 8,5 ) Leerdam mode
Na een dag wist ik eigenlijk al niet meer precies wat ik heb gedaan en daar om deze onderstaande samenvatting.
Ook vandaag stond het in het teken van de kids etalage. Londen sticker eraf föhnen.

Sinterklaas vieren bij Gemma thuis.
Hier deden we het dobbelspel met veel cadeaus. Daarnaast hadden we ook veel eten, dit hadden we allemaal iets mee genomen. De sfeer was erg gezellig en goed. De volgende dag waren we erg moe, maar dit komt vanwege de drukke weken. Het geen wat al wel werd geroepen is dat dit een gevolg gaat krijgen.

Donderdag 8 december 2011 09:00 – 17:15 ( 8,15) Leerdam mode
Vandaag stond in het teken van de kids etalage in Leerdam. er moesten namelijk de volgende dingen gebeuren; Electra, licht en versiering in guirlande, compositie figuren, stofzuigen… En dus kon ik hiermee aan de slag gaan. Nadat al deze dingen waren gebeurt ging ik nog even wat kleine dingen doen. Dit waren onder andere de volgende dingen; nisjes opmaken Boss Orange, schoen op figuren, prijskaartjes weg knippen, lampje vervangen bij Zijzoen, opbouwblokje voor zittend jongetje en baby’s.  

dinsdag 6 december 2011

Neem je fohn mee naar je stage!


Vandaag gaan we kersten bij de kids, en dan wel in de etalage. Gemma was wat later en dus begon ik maar vast met het omkleden van de herenfiguren. Maar toen Gemma kwam zij ze direct is het niet slimmer om met de kids etalage te beginnen aangezien die vrij wel leeg stond. En daarom ben ik naar de kids etalage gegaan om daar te gaan werken. Eerst te figuren omkleden en later ben ik begonnen met de verlichting in de boom te doen. Dit kon ik doen omdat Gemma het groen al tegen de boom had gedaan.

Tip van de dag: als je een sticker hebt opgeplakt dan doe je dat met ontvetter en een ragertje. Maar als je die sticker er met koud weer af moet halen gaat dat erg lastig. En dus neem je je fohn mee en zetje die op de sticker zodat ie los laat.

maandag 5 december 2011

Dag Sinterklaasje, daaag daaag daaag, Zwarte piet.


Deze ochtend eerst naar de tandarts en dus begon ik pas om elf uur met werken. Toen ik dus was aangekomen in het filiaal ben ik eerst te sint etalage gaan opruimen qua hout snippers om daarna te stofzuigen. Na het stofzuigen heb ik de figuren weer in de etalage gezet en ben ik naar de kinderafdeling gegaan. Om ook hier de sint weg te halen. Toen de complete sint weg was heb ik dat in kratten gedaan en ben ik met Selma de SALE stikkers gaan plakken. Dit was nog niet zo makkelijk aangezien dat het licht reggende en dat er een stevige wind stond.

Morgen ga ik met Gemma in de modezaak in Leerdam aan de slag met de kids kerst etalage. 

zondag 4 december 2011

feedback toegepast op mijn stageverslag, Historie & Indentiteit

HISTORIE
Hamberg mode, dit bedrijf bestaat honderd jaar en dus is er een rijke historie. Hoe is dit bedrijf ontstaan? Tot welke branche behoren zij? Dit zijn vragen die in dit hoofdstuk zullen worden beantwoord.

Het begon allemaal in 1911. In dit jaar opende August Grosse Hamberg een modezaakje in heren- en kinderkleding in Leerdam. De geboren ondernemer toonde zijn collectie aan belangstellende. Hierdoor kreeg August een snel groeiende klantenkring. De ondernemersgeest zit helemaal in de familie en is dan ook door gegeven aan de zoon. Want Hein Grosse Hamberg kwam in 1933 als zoon van august, de twee de generatie bij het bedrijf.

Hij wist niet alleen de modezaak staande te houden tijdens de crisis jaren maar slaagde er ook in om in 1949 een tweede zaak te openen in Gorinchem. In die tijd werd de collectie ook uitgebreid met damesmode.

In de jaren ’70 was het tijd voor de derde generatie om tot het bedrijf toe te treden. Dit waren de klein zoons van August Grosse Hamberg genaamd Han, Eric en Hugo. Iedere zoon begon op zijn eigen manier in het bedrijf te komen. Zo begon Eric als liftboy in het mode  filiaal in Gorinchem. Hugo was diegene die in 1973 een leegstaand gedeelte van het pand aan de kerstraat in Leerdam begon in te vullen. Dit werd de Trend-shop, een totaal nieuwe formule die zich ging richten op de jeugd met jeans en shirts. Dit was een gouden greep want het jonge publiek stroomde massaal toe naar deze nieuwe winkel.

Hein Grosse Hamberg overleed in 1980. Nu stond het bedrijf dus echt op de benen van de derde generatie. Ook Dolf Grosse Hamberg kwam het team versterken. Hij had het vak geleerd in een ander modeconcern. Han verliet de organisatie in 1999, hij is op gen enkele wijze meer betrokken bij het bedrijf.

Het  bedrijf was dus nog steeds in familie handen. Hugo en Dolf richten zich op de inkoop en Eric regelt de PR. Na het vertrek van Han werd er versterk gezocht vanuit externe hoek. Dit werd Frans Lousberg als algemeen directeur. Gelijktijdig werd René Stoop aangesteld als financieel manager. Hiermee is het dagelijkse managementteam compleet. Gestaag groeit de omvang van het bedrijf, het concern telt nu dan ook honderdvijftig medewerkers. Ondanks de omvang is de gemoedelijke sfeer bewaard gebleven. Hamberg is met recht een familiebedrijf te noemen.

In 2005 is het tijd voor een nieuwe formule. Deze zal zich gaan richten op de modebewuste, jonge vrouwen. Dit is Zijzoen geworden. Dit is een kleine winkel die verschillende merken verkoopt. Deze formule zou ook in Utrecht gevestigd kunnen worden. Zijzoen verkoopt namelijk de merken die jonge dames aanspreekt. Denkt hier aan Dept, Maison Scotch, Geisha, Object en Vero moda. Ook voeren ze het bekende accessoiresmerk Pieces en het tassen merk Cowboysbag.


Dit jaar is een jaar waar veel geschiedenis in is gescheven. Want het concern Hamberg bestaat honderd jaar, dit is voor een familiebedrijf in deze tijden een hele prestatie. Helaas ging het met een van de formules van Hamberg iets minder goed. Want de Trend-shop worden verkocht aan de Garage. Deze formule was financieel niet meer intressant, de inkopster vertrok naar een andere baan. Dan is de keuze ga je het verkopen of inverteren toen is er voor gekozen om het te verkopen. Mijn menig is dat ze te weinig met hun tijd zijn mee gegaan en dat het merken aanbod ook niet meer vernieuwde naar de smaak van de doelgroep. Waardoor zij het verloren van de concurrentie in de grotere steden zoals Utrecht.

Er was dit jaar ook een kroon op het werk. Want na honderd jaar hard te hebben gevochten voor hun bestaands recht. Hebben ze op 15 augustus te oficieel beestigd gekregen dat ze het predicaat ‘Hofleverancier ‘ hebben verkregen. En daarom kreeg de directie uit handen van de commissaris van de Koningin van Zuid-Holland het plaquette en oorkonde ‘Hofleverancier’ uitgereikt. 








IDENTITEIT

In dit hoofdstuk zal ik in gaan op de identiteit van het bedrijf Hamberg Mode. Dit hoofdstuk zal ik uitleggen aan de hand van de marketingmix.

Wat doet Hamberg mode eigenlijk?
Hamberg Mode verkoopt kleding aan klanten . Dit doen zij via drie verschillende winkel formules. Deze manieren worden ook wel herkend door de verschillende winkels die Hamberg heeft. Naast de modezaak ‘Hamberg Mode’ is er ook binnen de modezaak een verdieping voor de Hamberg Kids. Daarnaast is er de apparte winkel Zijzoen



Product
Wat verkoopt Hamberg Mode nu eigenlijk? Wat de naam zelf al zegt; mode. Naast mode verkopen we ook nog accessoires. Het assortiment wat we verkopen is smal en diep. We verkopen alleen maar mode, maar we verkopen wel verschillende merken. Dit betekent dat  klanten een ruime (diepe ) keuze hebben. Ook hebben we een rand accessoires, dit bestaat uit accessoires. Dit assortiement bestaat uit armbanden, kettingen, riemen, tassen, sokken, ondergoed, sjaals en mutsen.

Prijs
De prijs, vaak voor velen toch een zeer belangrijk aspect van kleding. De prijzen verschillen natuurlijk per merk. Maar om een beeld te krijgen van de variatie aan verschillende prijzen laat ik eerst zien welke merken er worden verkocht.

Modezaak, Hamberg mode

Dames;
10days, Arma, Elisa Cavaletti, Esprit, Gaastra, Gerry Weber, Frank Walder, Juffrouw Jansen, MAC, Penn & Ink, Question, Reset, Sandwich,
Summum, Transfer, Yaya en Zerres.









Heren;
Baileys, British Indigo, Cast Iron, Dirk &
Dolf, Gaastra, Gardeur, G-star, Hugo Boss,
Jan des Bouvrie, Lacoste, Mc Gregor, Meyer,
PME Legend, Scotch & Soda, State of art,
Tommy Hilfiger Denim, Van gils, en
Vanguard.









Hamberg kids
Meisjes & Jongens;
Bengh, Cleasen’s, Geisha, LCKR, Monta,
Muy Malo, Name It, Outfitters Nation,
Retour, Scotch R’belle, Scotch & Soda Schrunk, 
Seven one seven, Tuble & Dry en Vingino.

Baby’s;
Babyface, Cleasen’s, Gymp, Name It, No-No
en Noppies.









Zijzoen;
Cowboys bag, Dept, Dept Denim Department, EDC,
Esprit, Geisha, Giacomo, Lavand, Khujo, Maison Scotch, 
Pieces, Object, Only, Street One, Vero Moda, Vila clothes, 
Mays & Roses en Spoom.

Na het zien van deze lijst heb je kunnen concluderen dat alle afdelingen een zeer ruim merken aanbod hebben. Het grote voordeel van een ruim assortiment is dat je ook een breed segment hebt qua prijs. Deze prijzen variëren dan ook van gemiddeld tot hoog segment.   








Plaats
De plaatsen waar Hamberg gevestigd is, is zeer regionaal. Dit zie je dan ook op de onderstaande afbeelding.


Legenda: H = Hamberg Mode, K = Hamberg kids en Z = Zijzoen

Hamberg mode
Gorinchem 2de , Leerdam 1ste  en Zaltbommel 3de .

Hamberg Kids
Gorinchem 2de  en Leerdam 1ste .

Zijzoen
Culemborg 4de , Geldermalsen 5de  , Gorinchem ( shop in shop, in de modezaak ), Houten 7ste , Leerdam 1ste , Tiel 2de , Vianen 6de , Zaltbommel 3de .

Dan zou je je af kunnen vragen waarom zijn ze niet veder uit gaan breiden. Dit komt enkel omdat ze een familiebedrijf zijn. Nog geen half jaar gelden hadden ze namelijk ook nog de Trend-shops maar die hebben ze verkocht. En je hoort binnen het bedrijf dan ook dat hiermee het familie gevoel weer is terug gekomen. Juist door dat we kleiner zijn geworden. Dit heb ik gehoord van de vele collega’s in de winkels. Het geen wat collega’s dan zeggen is dat ze het wel jammer vinden. Dit gevoel word ook gedeeld binnen ons team. Dit is omdat we bij de Trend-shops helemaal los konden gaan qua decor, en daarin net iets extremer konden gaan.

Maar waarom is Zijzoen dan zo groot met acht filialen. Dit komt omdat de jonge modebewuste dames overal zitten en die kan je met deze winkel het meest pakken. Maar ook Zijzoen blijft nog steeds zeer regionaal. Wel is het zo dat de formule van Zijzoen zo in Utrecht gevestigd kunnen zijn. Dit komt omdat ze een merk aanbod hebben die nu ook al te vinden is in Utrecht of andere grotere steden. Het geen wat Zijzoen dan uniek maakt is de sfeer, unieke decors en exlucieve figuren ( Pucci ).  Het enige wat ze dan zouden moeten veranderen is de promotie. Op het gebied van social media en zoenende acties verzinnen.

Promotie
Dit is iets waar Hamberg tot op heden weinig aandacht voor had. Dit jaar zijn ze dat al meer gaan doen. Dit heeft natuurlijk een reden en niet zo maar een. Het bedrijf bestaat 100 jaar en dus zijn er maandelijkse acties die via een flyer bij de mensen thuis komt. Ook zijn deze acties terug te zien in de etalages en A3 posters in de winkels.

Daarnaast is er halvewegen dit jaar een magazine op ieders deurmat gevallen. Dit magazine was ter ere van het 100 jarig bestaan van Hamberg Mode. Hier in staan onder andere de historie, verhalen van medewerkers en advertenties en felicitaties van verschillende merken.

Ook is Hamberg Mode een van de sponsoren van de tennisvereniging in Leerdam. daarnaast maken ze reclame via de regionale kranten.

Ook zijn ze voor Zijzoen druk bezig om een facebook pagina te ontwikkelen. Zodat ze nog meer de doelgroep kunnen bereiken. Hier op komen dan onder andere de nieuwe etalages te staan maar ook de nieuwe item die ze in de winkels hebben binnen gekregen.