zondag 4 december 2011

feedback toegepast op mijn stageverslag, Historie & Indentiteit

HISTORIE
Hamberg mode, dit bedrijf bestaat honderd jaar en dus is er een rijke historie. Hoe is dit bedrijf ontstaan? Tot welke branche behoren zij? Dit zijn vragen die in dit hoofdstuk zullen worden beantwoord.

Het begon allemaal in 1911. In dit jaar opende August Grosse Hamberg een modezaakje in heren- en kinderkleding in Leerdam. De geboren ondernemer toonde zijn collectie aan belangstellende. Hierdoor kreeg August een snel groeiende klantenkring. De ondernemersgeest zit helemaal in de familie en is dan ook door gegeven aan de zoon. Want Hein Grosse Hamberg kwam in 1933 als zoon van august, de twee de generatie bij het bedrijf.

Hij wist niet alleen de modezaak staande te houden tijdens de crisis jaren maar slaagde er ook in om in 1949 een tweede zaak te openen in Gorinchem. In die tijd werd de collectie ook uitgebreid met damesmode.

In de jaren ’70 was het tijd voor de derde generatie om tot het bedrijf toe te treden. Dit waren de klein zoons van August Grosse Hamberg genaamd Han, Eric en Hugo. Iedere zoon begon op zijn eigen manier in het bedrijf te komen. Zo begon Eric als liftboy in het mode  filiaal in Gorinchem. Hugo was diegene die in 1973 een leegstaand gedeelte van het pand aan de kerstraat in Leerdam begon in te vullen. Dit werd de Trend-shop, een totaal nieuwe formule die zich ging richten op de jeugd met jeans en shirts. Dit was een gouden greep want het jonge publiek stroomde massaal toe naar deze nieuwe winkel.

Hein Grosse Hamberg overleed in 1980. Nu stond het bedrijf dus echt op de benen van de derde generatie. Ook Dolf Grosse Hamberg kwam het team versterken. Hij had het vak geleerd in een ander modeconcern. Han verliet de organisatie in 1999, hij is op gen enkele wijze meer betrokken bij het bedrijf.

Het  bedrijf was dus nog steeds in familie handen. Hugo en Dolf richten zich op de inkoop en Eric regelt de PR. Na het vertrek van Han werd er versterk gezocht vanuit externe hoek. Dit werd Frans Lousberg als algemeen directeur. Gelijktijdig werd René Stoop aangesteld als financieel manager. Hiermee is het dagelijkse managementteam compleet. Gestaag groeit de omvang van het bedrijf, het concern telt nu dan ook honderdvijftig medewerkers. Ondanks de omvang is de gemoedelijke sfeer bewaard gebleven. Hamberg is met recht een familiebedrijf te noemen.

In 2005 is het tijd voor een nieuwe formule. Deze zal zich gaan richten op de modebewuste, jonge vrouwen. Dit is Zijzoen geworden. Dit is een kleine winkel die verschillende merken verkoopt. Deze formule zou ook in Utrecht gevestigd kunnen worden. Zijzoen verkoopt namelijk de merken die jonge dames aanspreekt. Denkt hier aan Dept, Maison Scotch, Geisha, Object en Vero moda. Ook voeren ze het bekende accessoiresmerk Pieces en het tassen merk Cowboysbag.


Dit jaar is een jaar waar veel geschiedenis in is gescheven. Want het concern Hamberg bestaat honderd jaar, dit is voor een familiebedrijf in deze tijden een hele prestatie. Helaas ging het met een van de formules van Hamberg iets minder goed. Want de Trend-shop worden verkocht aan de Garage. Deze formule was financieel niet meer intressant, de inkopster vertrok naar een andere baan. Dan is de keuze ga je het verkopen of inverteren toen is er voor gekozen om het te verkopen. Mijn menig is dat ze te weinig met hun tijd zijn mee gegaan en dat het merken aanbod ook niet meer vernieuwde naar de smaak van de doelgroep. Waardoor zij het verloren van de concurrentie in de grotere steden zoals Utrecht.

Er was dit jaar ook een kroon op het werk. Want na honderd jaar hard te hebben gevochten voor hun bestaands recht. Hebben ze op 15 augustus te oficieel beestigd gekregen dat ze het predicaat ‘Hofleverancier ‘ hebben verkregen. En daarom kreeg de directie uit handen van de commissaris van de Koningin van Zuid-Holland het plaquette en oorkonde ‘Hofleverancier’ uitgereikt. 








IDENTITEIT

In dit hoofdstuk zal ik in gaan op de identiteit van het bedrijf Hamberg Mode. Dit hoofdstuk zal ik uitleggen aan de hand van de marketingmix.

Wat doet Hamberg mode eigenlijk?
Hamberg Mode verkoopt kleding aan klanten . Dit doen zij via drie verschillende winkel formules. Deze manieren worden ook wel herkend door de verschillende winkels die Hamberg heeft. Naast de modezaak ‘Hamberg Mode’ is er ook binnen de modezaak een verdieping voor de Hamberg Kids. Daarnaast is er de apparte winkel Zijzoen



Product
Wat verkoopt Hamberg Mode nu eigenlijk? Wat de naam zelf al zegt; mode. Naast mode verkopen we ook nog accessoires. Het assortiment wat we verkopen is smal en diep. We verkopen alleen maar mode, maar we verkopen wel verschillende merken. Dit betekent dat  klanten een ruime (diepe ) keuze hebben. Ook hebben we een rand accessoires, dit bestaat uit accessoires. Dit assortiement bestaat uit armbanden, kettingen, riemen, tassen, sokken, ondergoed, sjaals en mutsen.

Prijs
De prijs, vaak voor velen toch een zeer belangrijk aspect van kleding. De prijzen verschillen natuurlijk per merk. Maar om een beeld te krijgen van de variatie aan verschillende prijzen laat ik eerst zien welke merken er worden verkocht.

Modezaak, Hamberg mode

Dames;
10days, Arma, Elisa Cavaletti, Esprit, Gaastra, Gerry Weber, Frank Walder, Juffrouw Jansen, MAC, Penn & Ink, Question, Reset, Sandwich,
Summum, Transfer, Yaya en Zerres.









Heren;
Baileys, British Indigo, Cast Iron, Dirk &
Dolf, Gaastra, Gardeur, G-star, Hugo Boss,
Jan des Bouvrie, Lacoste, Mc Gregor, Meyer,
PME Legend, Scotch & Soda, State of art,
Tommy Hilfiger Denim, Van gils, en
Vanguard.









Hamberg kids
Meisjes & Jongens;
Bengh, Cleasen’s, Geisha, LCKR, Monta,
Muy Malo, Name It, Outfitters Nation,
Retour, Scotch R’belle, Scotch & Soda Schrunk, 
Seven one seven, Tuble & Dry en Vingino.

Baby’s;
Babyface, Cleasen’s, Gymp, Name It, No-No
en Noppies.









Zijzoen;
Cowboys bag, Dept, Dept Denim Department, EDC,
Esprit, Geisha, Giacomo, Lavand, Khujo, Maison Scotch, 
Pieces, Object, Only, Street One, Vero Moda, Vila clothes, 
Mays & Roses en Spoom.

Na het zien van deze lijst heb je kunnen concluderen dat alle afdelingen een zeer ruim merken aanbod hebben. Het grote voordeel van een ruim assortiment is dat je ook een breed segment hebt qua prijs. Deze prijzen variëren dan ook van gemiddeld tot hoog segment.   








Plaats
De plaatsen waar Hamberg gevestigd is, is zeer regionaal. Dit zie je dan ook op de onderstaande afbeelding.


Legenda: H = Hamberg Mode, K = Hamberg kids en Z = Zijzoen

Hamberg mode
Gorinchem 2de , Leerdam 1ste  en Zaltbommel 3de .

Hamberg Kids
Gorinchem 2de  en Leerdam 1ste .

Zijzoen
Culemborg 4de , Geldermalsen 5de  , Gorinchem ( shop in shop, in de modezaak ), Houten 7ste , Leerdam 1ste , Tiel 2de , Vianen 6de , Zaltbommel 3de .

Dan zou je je af kunnen vragen waarom zijn ze niet veder uit gaan breiden. Dit komt enkel omdat ze een familiebedrijf zijn. Nog geen half jaar gelden hadden ze namelijk ook nog de Trend-shops maar die hebben ze verkocht. En je hoort binnen het bedrijf dan ook dat hiermee het familie gevoel weer is terug gekomen. Juist door dat we kleiner zijn geworden. Dit heb ik gehoord van de vele collega’s in de winkels. Het geen wat collega’s dan zeggen is dat ze het wel jammer vinden. Dit gevoel word ook gedeeld binnen ons team. Dit is omdat we bij de Trend-shops helemaal los konden gaan qua decor, en daarin net iets extremer konden gaan.

Maar waarom is Zijzoen dan zo groot met acht filialen. Dit komt omdat de jonge modebewuste dames overal zitten en die kan je met deze winkel het meest pakken. Maar ook Zijzoen blijft nog steeds zeer regionaal. Wel is het zo dat de formule van Zijzoen zo in Utrecht gevestigd kunnen zijn. Dit komt omdat ze een merk aanbod hebben die nu ook al te vinden is in Utrecht of andere grotere steden. Het geen wat Zijzoen dan uniek maakt is de sfeer, unieke decors en exlucieve figuren ( Pucci ).  Het enige wat ze dan zouden moeten veranderen is de promotie. Op het gebied van social media en zoenende acties verzinnen.

Promotie
Dit is iets waar Hamberg tot op heden weinig aandacht voor had. Dit jaar zijn ze dat al meer gaan doen. Dit heeft natuurlijk een reden en niet zo maar een. Het bedrijf bestaat 100 jaar en dus zijn er maandelijkse acties die via een flyer bij de mensen thuis komt. Ook zijn deze acties terug te zien in de etalages en A3 posters in de winkels.

Daarnaast is er halvewegen dit jaar een magazine op ieders deurmat gevallen. Dit magazine was ter ere van het 100 jarig bestaan van Hamberg Mode. Hier in staan onder andere de historie, verhalen van medewerkers en advertenties en felicitaties van verschillende merken.

Ook is Hamberg Mode een van de sponsoren van de tennisvereniging in Leerdam. daarnaast maken ze reclame via de regionale kranten.

Ook zijn ze voor Zijzoen druk bezig om een facebook pagina te ontwikkelen. Zodat ze nog meer de doelgroep kunnen bereiken. Hier op komen dan onder andere de nieuwe etalages te staan maar ook de nieuwe item die ze in de winkels hebben binnen gekregen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten