HISTORIE
Hamberg mode, dit bedrijf bestaat honderd jaar en dus is er een rijke historie. Van hoe is dit bedrijf ontstaan en tot welke branche behoren zij. Dit zijn vragen die in dit hoofdstuk zullen worden beantwoord.
Het begon allemaal in 1911. In dit jaar opende August Grosse Hamberg een modezaakje in heren- en kinderkleding in Leerdam. De geboren ondernemer toonde zijn collectie aan belangstellende. Hierdoor kreeg August een snel groeiende klantenkring. De ondernemersgeest zit helemaal in de familie en is dan ook door gegeven aan de zoon. Want Hein Grosse Hamberg kwam in 1933 als twee de generatie bij het bedrijf.
Hij wist niet alleen de modezaak staande te houden tijdens de crisis jaren maar slaagde er ook in om in 1949 een tweede zaak te openen in Gorinchem. In die tijd werd de collectie ook uitgebreid met damesmode.
In de jaren ’70 was het tijd voor de derde generatie genaamd Han, Eric en Hugo. Iedere zoon begon op zijn eigen manier in het bedrijf te komen. Zo begon Eric als liftboy in het mode filiaal in Gorinchem. Hugo was diegene die in 1973 een leegstaand gedeelte van het pand aan de kerstraat begon in te vullen. Dit werd de Trend-shop, een totaal nieuwe formule die zich ging richten op de jeugd met jeans en shirts. Dit was een gouden greep want het jonge publiek stroomde massaal toe naar deze nieuwe winkel.
Hein Grosse Hamberg overleed in 1980. Nu stond het bedrijf dus echt op de benen van de derde generatie. Ook Dolf Grosse Hamberg kwam het team versterken. Hij had het vak geleerd in een ander modeconcern. Han verliet de organisatie in 1999, nog steeds hoeft hij niks te maken te hebben met de rest van Hamberg.
Het bedrijf was dus nog steeds in familie handen. Hugo en Dolf richten zich op de inkoop en Eric regelt de PR. Door het vertrek van Han werd er versterk gezocht uit externe hoek. Dit werd Frans Lousberg als algemeen directeur. Gelijktijdig werd René Stoop aangesteld als financieel manager. Hiermee is het dagelijkse managementteam compleet. Ondanks de tegenomen omvang. Het concern heeft dan ook nu honderdvijftig medewerkers. Hier door is de gemoedelijke sfeer bewaard gebleven. De beste term die je het Hamberg concern kan noemen is een echt familiebedrijf.
2005 het is tijd voor een nieuwe formule. Die zich gaat richten op de modebewuste, jonge vrouwen. Dit is Zijzoen geworden. Dit is een kleine winkel die verschillende merken verkoopt. Die zicht zo zou kunnen vestigen in Utrecht als het moet. Zijzoen verkoopt namelijk de merken die je jonge dames aanspreekt. Denkt hier aan Dept, Maison Scotch, Geisha, Object en Vero moda. Ook hebben ze het bekende accessoires merk Pieces en tassen merk cowboysbag.
Dit jaar is een jaar waar veel geschiedenis in is. Want het concern Hamberg bestaat honderd jaar wat voor een familiebedrijf in deze tijden een hele prestatie is. Helaas ging het met het broertje van Hamberg iets minder goed. Want de Trend-shop worden verkocht aan de Garage. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat zij te weinig mee zijn gegaan met hun tijd en hun merken aanbod. Waardoor zij het verloren van de concurrentie.
Maar er was dit jaar ook een kroon op het werk. Want na honderd jaar hard te hebben gevochten voor hun bestaands recht. Hebben ze op 15 augustus te horen gekregen dat ze het predicaat ‘Hofleverancier ‘ zijn geworden. En daarom kregen zij uit handen van de commissaris van de koningin van Zuid-Holland het predicaat met oorkonden ‘Hofleverancier’ uitgereikt.
IDENTITEIT
In dit hoofdstuk zal ik in gaan op de identiteit van het bedrijf Hamberg Mode. Dit hoofdstuk zal ik uitleggen aan der hand van de marketingmix.
Wat doet Hamberg mode eigenlijk?
Hamberg Mode verkoopt kleding aan klanten . Dit doen zij op drie verschillende manieren. Deze manieren worden ook wel herkent door de verschillende winkels die Hamberg heeft. Naast de mode zaak ‘Hamberg Mode’ is er ook Hamberg kids en Zijzoen. Zijzoen is daar een aparte winkel van.
Product
Wat verkoopt Hamberg Mode nu eigenlijk? Wat de naam zelf al zegt mode. Naast mode verkopen we ook nog accessoires. Dit assortiment wat we verkopen is smal en diep. Want we verkopen alleen maar mode, daarin tegen verkopen we wel vele verschillende merken. Dit betekent dus dat klanten een ruime (diepe ) keuze heeft in de kleding. Ook hebben we een rand accessoires. We verkopen ook accessoires in de zin van armbanden, kettingen, riemen, tassen, sokken, ondergoed, sjaals en mutsen.
Prijs
De prijs, vaak toch zeer belangrijk accept van kleding. De prijzen verschillen natuurlijk per merk. Maar om een beeld te krijgen van de variatie aan verschillende prijzen laat ik eerst zien wat voor merken er worden verkocht.
Modezaak, Hamberg mode
Dames;
10days, Arma, Elisa Cavaletti, Esprit, Gaastra, Gerry Weber, Frank Walder, Juffrouw Jansen, MAC, Penn & Ink, Question, Reset, Sandwich, Summum, Transfer, Yaya en Zerres.
Heren;
Baileys, British Indigo, Cast Iron, Dirk & Dolf, Gaastra, Gardeur, G-star, Jan des Bouvrie, Lacoste, Mc Gregor, Meyer, PME Legend, Scotch & Soda, State of art, Tommy Hilfiger Denim, Van gils, en Vanguard
Hamberg kids
Meisjes & Jongens;
Bengh, Cleasen’s, Geisha, LCKR, Monta, Muy Malo, Name It, Outfitters Nation, Retour, Scotch R’belle, Scotch & Soda Schrunk, Seven one seven, Tuble & Dry en Vingino.
Baby’s;
Babyface, Cleasen’s, Gymp, Name It, No-No en Noppies.
Zijzoen;
Cowboys bag, Dept, Dept Denim Department, EDC, Esprit, Geisha, Giacomo, Lavand, Khujo, Maison Scotch, Pieces, Object, Only, Street One, Vero Moda, Vila, Mays & Roses en Spoom
Na het zien van deze lijst heb je kunnen zien dan alle afdelingen een zeer ruim merken aanbod hebben. Het grote voordeel van een ruim assortiment is dat je ook een breed segment hebt qua prijs. Deze prijzen variëren dan ook van gemiddeld tot hoog segment.
Plaats
De plaatsen waar Hamberg gevestigd is, is zeer regionaal. Dit zie je dan ook op de onderstaande afbeelding.
Hamberg mode
Gorinchem, Leerdam en Zaltbommel.
Hamberg Kids
Gorinchem en Leerdam.
Zijzoen
Culemborg, Geldermalsen, Gorinchem, Houten, Leerdam, Tiel, Vianen, Zaltbommel.
Dan zou je je af kunnen vragen waarom zijn ze niet veder uit gaan breiden. Dit komt enkel omdat ze een familiebedrijf zijn. Nog geen half jaar gelden hadden ze namelijk ook nog de Trend-shops maar die hebben ze verkocht. En je hoort binnen het bedrijf dan ook dat hiermee het familie gevoel weer is terug gekomen. Juist door dat we kleiner zijn geworden.
Maar waarom is Zijzoen dan zo groot met acht filialen. Dit komt omdat de jonge modebewuste dames overal zitten en die kan je met deze winkel het meest pakken. Maar ook Zijzoen blijft nog steeds zeer regionaal. Ook zou een Zijzoen het ook kunnen overleven in Utrecht.
Promotie
Dit is iets waar Hamberg tot op heden weinig aandacht voor had. Maar dit jaar zijn ze dat al meer gaan doen. Dit heeft natuurlijk een reden en niet zo maar een. Want ze zijn 100 jaar en dus zijn er maandelijkse acties die via een flyer bij de mensen thuis komt. Ook zijn deze acties terug te zien in de etalages en flyers in de winkels.
Daarnaast is er halve wegen dit jaar een magazine op ieders deurmat gevallen. Dit magazine was ter eren van het 100 jarig bestaan van Hamberg Mode. Hier in staan onder andere de historie, verhalen van medewerkers en advertenties en felicitaties van verschillende merken.
Ook zijn ze voor Zijzoen druk bezig om een facebook pagina in de lucht te doen. Zodat ze nog meer de doelgroep kunnen bereiken. Hier op komen dan onder andere de nieuwe etalages te staan maar ook de nieuwe item die ze in de winkels hebben binnen gekregen.