donderdag 13 oktober 2011

Lekker veel gedaan.

Vandaag geen afspraak bij het Laco maar is het trefpunt gewoon bij de modezaak in Gorinchem. Dit omdat Gemma thuis werkt aan de stickers en Selma wat later begint. En dus was ik al vrij vroeg op ons hoofdkwartier. En begon direct maar met de werkzaamheden. Eerst de prijskaarten in de etalage en daarna verder met de groepjes in de etalage op de trappetjes. Toen ook de trappetjes wat accessoires hadden kon in aan Patricia feedback vragen. Dit vraag ik aan Patricia omdat zij expert is van de kleine groepjes.

De feedback die ik kreeg was zeer positief. Wel had ze een opmerking hoe ik een sjaal had geëtaleerd want je kon niet zien of het ging om een trui of om een sjaal. En dus kon ik dat nog even aanpassen. De andere groepjes zagen er netjes uit. Wel zou ze in de heren etalage een groepje minder er in doen maar het was niet storend.




Na foto’s te hebben gemaakt kon ik terug naar onze afdeling. En toen heb ik wat gerommeld in de werkplaats. Zo heb ik houten huisjes gescheurd voor de sint etalage. Genaamd Sint by night.




En terwijl ik aan het schuren was kwam Selma nog even langs om te vertellen wat ze van mijn POP vond. Ze vond het goed qua leerdoelen en voorbeelden maar niet qua zin’s constructie. Dit betekende dat het af en toe lastig te lezen was. Daarna heb ik nog een blok geverfd voor de negers in de etalage. Maar dat verven is nog niet echt mijn ding. Want er blijven druipers en niet dekkend geschilderd. En dus heeft Patricia me daar nog wat tips over gegeven. Zoals verf eerst je desbetreffend ding met de kwast te veren en daarna pas met een roller voor het mooie effect.

woensdag 12 oktober 2011

Een nieuw leerdoel gevonden!

Het is de week van Gorinchem. Maar in de afgelopen keren heb ik al gemerkt dat, dat niet mijn week is. Dit komt denk ik door dat we die week daarvoor in de mix week zitten en dus een hoop te doen hebben. Die week daarna als we in Gorinchem bezig zijn is het dan een stuk rustiger, Qua deadlines. En dus zal ik voor mezelf deadlines moeten stellen dat ik binnen twee uur een complete etalage af heb.

Maar wat heb ik dan vandaag gedaan en hoe ben ik tot de bovenstaande conclusie gekomen? Vandaag ben ik voornamelijk bezig geweest met het wisselen van de etalages. Ik begon met de dames jong etalage dit mede omdat de collega’s op de heren afdeling het nog niet hadden opgezocht ( dit terwijl ik het maandag al had gevraagd! ). En dus maar eerst de dames. Dit ging op zich vrij snel maar na de pauze werd het tempo al minder. En dus had ik voor me zelf moeten zorgen dat het toen af was. Nadat de dames naar mijn gevoel goed in hun vel stonden kon ik op naar de buren, de negers ( figuren naast de dames jong ). Dit ging al weer sneller en toen ik daar mee klaar was kon ik nog even de klassieke dames en de kostuum heren omkleden. ook had ik bij de heer in kostuum al een begin van het groepje gemaakt hier zal ik morgen nog even verder mee moeten.  



dinsdag 11 oktober 2011

En door met de Kerst.

Vandaag gaan we door met de kerst. Maar dan wel inkopen doen bij Beekwilder in Amsterdam.


Hier kregen we een rondleiding langs de sint en kerst showrooms. Dit was erg leuk en inspirerend, maar niet altijd toepasbaar in een van onze filialen. Althans hoe wij iets bedacht hadden. Maar toch nog genoeg gekocht. Zoals bijv. verlichting, jute zakken, edelstenen, strikken en kerstballen.




Daarna zijn we te stad nog even in gegaan om te kijken naar etalages en daar inspiratie van op te doen.

Iets wat me is opgevallen is dat het soms lastig is om beslissingen te maken met vier meningen. Het voordeel is wel dat ze een regeling hebben gemaakt. En die is al twee het leuk vinden dan heeft de derde niks meer te zeggen of die moet z’n goed argument hebt zou het kunnen worden omgedraaid. De stagiaire ‘de vierde’  heeft weinig in te brengen. Wel kan je natuurlijk je mening geven en met ideeën komen.

maandag 10 oktober 2011

Tijd voor Kerst!!

En een nieuwe week is een feit. Vandaag hebben we eerst een vergadering over de komende kerst en de decors daarvan. Want de vraag is natuurlijk waar gaat welk decor naar toe en waar voor moeten we iets nieuws gaan ontwerpen. Gelukkig moest er ook nog wat nieuws worden ontworpen en dus kan ik me daar in mee gaan mengen. Voor de meeste filialen waren de decors er al en hoeven we alleen nog maar te kijken of dat er nog wat bij moet. Ook hadden we nog een nieuw idee nodig voor de etalages bij de modezaak in Leerdam.

En dus was de grote vraag wat is de trend op het gebied van de kerst dit jaar. Wel hadden we al een kleur rode en als je dit hoort samen met groen word het al snel een nostalgische kerst. Maar dan heb je een richting en dan kan je nog steeds alle kanten op. Het idee kwam om een ander soort etalage te maken dan normaal. Niet iets waar het decor bij alle vier de etalages het zelfde is. En daarom gaan we voor een verhaal. En zien we vier verschillende woonkamers van de beuren of een huis met verschillende kamers. Zoals woonkamer, keuken en slaapkamer. Maar het blijkt toch al snel te gaan om een woonkamer zodat je er een geheel van kan maken. Dingen die direct naar boven kwamen waren schouw, herten geweien, spiegeltjes, schilderijtjes en kerstbomen.



Selma had hier direct al een globale schets van gemaakt zodat we een plaatje voor ons kunnen gaan zien. Maar natuurlijk zien wij vieren die woonkamer nog steeds anders. En dus doen we er verstandig aan om een moodboard te maken. Zodat alle neuzen de zelfde kant op staan. Toen moesten we nog wel iets bedenken voor de dames en heren jong. Eerst had ik een idee geopperd van een stapel stoelen maar dan compleet in glitter uitvoering. Maar toen zij Paticia al dat ze zo iets al in de kids etalage hadden gedaan en dus was dit idee niet toepasbaar voor de etalages in Leerdam. Toen had ik zelf nog een leuk plaatje staan in een van mijn oude dummy’s en lied dit dus zien. Hier werd positief op gereageerd en dus gaan we dit inspiratie plaatje gebruiken om er een etalage mee te maken voor de dames en heren jong.



Ook leek het ons leuk om een oude kerstboom te gebruiken. Deze zijn namelijk al zo kaal dat je deze niet meer kan gebruiken als kerstboom. Ook hadden we nog wat ledermaten over van oude figuren over en dus zouden we die in die kerstboom kunnen doen.



Nadat we klaar waren gingen Patricia, Gemma en Selma naar de Xenox en ging ik de etalage van Zijzoen omkleden zodat dat ook deze week nog gebeurt. Dit omdat we morgen naar Amsterdam gaan, naar Beekwilder en concurrentie bekijken in de binnenstad. 


zondag 9 oktober 2011

Historie & Identiteit

        HISTORIE


              
Hamberg mode, dit bedrijf bestaat honderd jaar en dus is er een rijke historie. Van hoe is dit bedrijf ontstaan en tot welke branche behoren zij. Dit zijn vragen die in dit hoofdstuk zullen worden beantwoord.


Het begon allemaal in 1911. In dit jaar opende August Grosse Hamberg een modezaakje in heren- en kinderkleding in Leerdam. De geboren ondernemer toonde zijn collectie aan belangstellende. Hierdoor kreeg August een snel groeiende klantenkring. De ondernemersgeest zit helemaal in de familie en is dan ook door gegeven aan de zoon. Want Hein Grosse Hamberg kwam in 1933 als twee de generatie bij het bedrijf.

Hij wist niet alleen de modezaak staande te houden tijdens de crisis jaren maar slaagde er ook in om in 1949 een tweede zaak te openen in Gorinchem. In die tijd werd de collectie ook uitgebreid met damesmode.

In de jaren ’70 was het tijd voor de derde generatie genaamd Han, Eric en Hugo. Iedere zoon begon op zijn eigen manier in het bedrijf te komen. Zo begon Eric als liftboy in het mode  filiaal in Gorinchem. Hugo was diegene die in 1973 een leegstaand gedeelte van het pand aan de kerstraat begon in te vullen. Dit werd de Trend-shop, een totaal nieuwe formule die zich ging richten op de jeugd met jeans en shirts. Dit was een gouden greep want het jonge publiek stroomde massaal toe naar deze nieuwe winkel.

Hein Grosse Hamberg overleed in 1980. Nu stond het bedrijf dus echt op de benen van de derde generatie. Ook Dolf Grosse Hamberg kwam het team versterken. Hij had het vak geleerd in een ander modeconcern. Han verliet de organisatie in 1999, nog steeds hoeft hij niks te maken te hebben met de rest van Hamberg.

Het bedrijf was dus nog steeds in familie handen. Hugo en Dolf richten zich op de inkoop en Eric regelt de PR. Door het vertrek van Han werd er versterk gezocht uit externe hoek. Dit werd Frans Lousberg als algemeen directeur. Gelijktijdig werd René Stoop aangesteld als financieel manager. Hiermee is het dagelijkse managementteam compleet. Ondanks de tegenomen omvang. Het concern heeft dan ook nu honderdvijftig medewerkers. Hier door is de gemoedelijke sfeer bewaard gebleven. De beste term die je het Hamberg concern kan noemen is een echt familiebedrijf.

2005 het is tijd voor een nieuwe formule. Die zich gaat richten op de modebewuste, jonge vrouwen. Dit is Zijzoen geworden. Dit is een kleine winkel die verschillende merken verkoopt. Die zicht zo zou kunnen vestigen in Utrecht als het moet. Zijzoen verkoopt namelijk de merken die je jonge dames aanspreekt. Denkt hier aan Dept, Maison Scotch, Geisha, Object en Vero moda. Ook hebben ze het bekende accessoires merk Pieces en tassen merk cowboysbag.


Dit jaar is een jaar waar veel geschiedenis in is. Want het concern Hamberg bestaat honderd jaar wat voor een familiebedrijf in deze tijden een hele prestatie is. Helaas ging het met het broertje van Hamberg iets minder goed. Want de Trend-shop worden verkocht aan de Garage. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat zij te weinig mee zijn gegaan met hun tijd en hun merken aanbod. Waardoor zij het verloren van de concurrentie.

Maar er was dit jaar ook een kroon op het werk. Want na honderd jaar hard te hebben gevochten voor hun bestaands recht. Hebben ze op 15 augustus te horen gekregen dat ze het predicaat ‘Hofleverancier ‘ zijn geworden. En daarom kregen zij uit handen van de commissaris van de koningin van Zuid-Holland het predicaat met oorkonden ‘Hofleverancier’ uitgereikt. 




IDENTITEIT

In dit hoofdstuk zal ik in gaan op de identiteit van het bedrijf Hamberg Mode. Dit hoofdstuk zal ik uitleggen aan der hand van de marketingmix.

Wat doet Hamberg mode eigenlijk?
Hamberg Mode verkoopt kleding aan klanten . Dit doen zij op drie verschillende manieren. Deze manieren worden ook wel herkent door de verschillende winkels die Hamberg heeft. Naast de mode zaak ‘Hamberg Mode’ is er ook Hamberg kids en Zijzoen. Zijzoen is daar een aparte winkel van.



Product
Wat verkoopt Hamberg Mode nu eigenlijk? Wat de naam zelf al zegt mode. Naast mode verkopen we ook nog accessoires. Dit assortiment wat we verkopen is smal en diep. Want we verkopen alleen maar mode, daarin tegen verkopen we wel vele verschillende merken. Dit betekent dus dat klanten een ruime (diepe ) keuze heeft in de kleding. Ook hebben we een rand accessoires. We verkopen ook accessoires in de zin van armbanden, kettingen, riemen, tassen, sokken, ondergoed, sjaals en mutsen.


Prijs
De prijs, vaak toch zeer belangrijk accept van kleding. De prijzen verschillen natuurlijk per merk. Maar om een beeld te krijgen van de variatie aan verschillende prijzen laat ik eerst zien wat voor merken er worden verkocht.

Modezaak, Hamberg mode
Dames;
10days, Arma, Elisa Cavaletti, Esprit, Gaastra, Gerry Weber, Frank Walder, Juffrouw Jansen, MAC, Penn & Ink, Question, Reset, Sandwich, Summum, Transfer, Yaya en Zerres.

Heren;
Baileys, British Indigo, Cast Iron, Dirk & Dolf, Gaastra, Gardeur, G-star, Jan des Bouvrie, Lacoste, Mc Gregor, Meyer, PME Legend, Scotch & Soda, State of art, Tommy Hilfiger Denim, Van gils, en Vanguard

Hamberg kids
Meisjes & Jongens;
Bengh, Cleasen’s, Geisha, LCKR, Monta, Muy Malo, Name It, Outfitters Nation, Retour, Scotch R’belle, Scotch & Soda Schrunk,  Seven one seven, Tuble & Dry en Vingino.

Baby’s;
Babyface, Cleasen’s, Gymp, Name It, No-No en Noppies.

Zijzoen;
Cowboys bag, Dept, Dept Denim Department, EDC, Esprit, Geisha, Giacomo, Lavand, Khujo, Maison Scotch, Pieces, Object, Only, Street One, Vero Moda, Vila, Mays & Roses en Spoom

Na het zien van deze lijst heb je kunnen zien dan alle afdelingen een zeer ruim merken aanbod hebben. Het grote voordeel van een ruim assortiment is dat je ook een breed segment hebt qua prijs. Deze prijzen variëren dan ook van gemiddeld tot hoog segment.   


Plaats
De plaatsen waar Hamberg gevestigd is, is zeer regionaal. Dit zie je dan ook op de onderstaande afbeelding.




Hamberg mode


Gorinchem, Leerdam en Zaltbommel.

Hamberg Kids
Gorinchem en Leerdam.

Zijzoen
Culemborg, Geldermalsen, Gorinchem, Houten, Leerdam, Tiel, Vianen, Zaltbommel.

Dan zou je je af kunnen vragen waarom zijn ze niet veder uit gaan breiden. Dit komt enkel omdat ze een familiebedrijf zijn. Nog geen half jaar gelden hadden ze namelijk ook nog de Trend-shops maar die hebben ze verkocht. En je hoort binnen het bedrijf dan ook dat hiermee het familie gevoel weer is terug gekomen. Juist door dat we kleiner zijn geworden.

Maar waarom is Zijzoen dan zo groot met acht filialen. Dit komt omdat de jonge modebewuste dames overal zitten en die kan je met deze winkel het meest pakken. Maar ook Zijzoen blijft nog steeds zeer regionaal. Ook zou een Zijzoen het ook kunnen overleven in Utrecht.


Promotie
Dit is iets waar Hamberg tot op heden weinig aandacht voor had. Maar dit jaar zijn ze dat al meer gaan doen. Dit heeft natuurlijk een reden en niet zo maar een. Want ze zijn 100 jaar en dus zijn er maandelijkse acties die via een flyer bij de mensen thuis komt. Ook zijn deze acties terug te zien in de etalages en flyers in de winkels.

Daarnaast is er halve wegen dit jaar een magazine op ieders deurmat gevallen. Dit magazine was ter eren van het 100 jarig bestaan van Hamberg Mode. Hier in staan onder andere de historie, verhalen van medewerkers en advertenties en felicitaties van verschillende merken.


Ook zijn ze voor Zijzoen druk bezig om een facebook pagina in de lucht te doen. Zodat ze nog meer de doelgroep kunnen bereiken. Hier op komen dan onder andere de nieuwe etalages te staan maar ook de nieuwe item die ze in de winkels hebben binnen gekregen.






Bedrijfspresentatie; Carola Bouw, Merlijn.



Ivo Stokking & Jolande ter Harven zij richten Merlijn op. En Merlijn komt bekend voor en dat klopt want die inspiratie kwam van de tovenaar. En tovenaars geven met hun trucs een beleving weg en dit is ook het geen wat Merlijn wil overbrengen met hun etalages.

Maar waar is Merlijn allemaal in gespecialiseerd. Ze zijn zeer breed want ze doen zowel evenementen aankleding, stands & showrooms, Styling & etalage verzorging. De decors die ze maken voor de klanten worden vaak zelf gemaakt of ze worden bijv. bij Beekwilder gekocht en een Merlijn sausje erover gedaan. De beurzen die ze aankleden zitten in heel Europa en Carola gaat binnenkort dan ook naar een beurs in Parijs. Al het etaleren gebeurt wel in Nederland. Zij hebben dan ook ongeveer 200 klanten. En die klanten zijn zeer breed qua assortiment zo hebben ze opticiens, kappers en modezaken. En de bekende namen die Merlijn tot haar klanten mag noemen zijn Microsoft, de Rabobank en Sensation. 

Op het gebied van promotie doen ze vrij weinig. Het enige waar ze promotie mee maken is de website, de bussen ( bedrijfs bussjes ) en advertenties in de regio.

Het geen waar Carola in de eerste weken mee bezig was was het ontwerpen van het oplaatpunt op mysterland voor Vodafone. Afgelopen week heeft ze ook een opdracht gekregen om een etalage te gaan ontwerpen. Hier kreeg ze alleen te horen met welke decors ze moet gaan gebruiken. Ze heeft het erg naar haar zin op haar stage. 

Bedrijfspresentatie; Elsa Claesen, Het kabinet.



Elsa loopt stage bij het toonaangevende woonwarenhuis het kabinet in  Bunnik. Het kabinet is opgericht door het echtpaar de Wit. De stijlen die het kabinet verkoopt zijn landelijk & modern. Het assortiment is breed en diep en het unieke aan het assortiment is dat 80 procent zelf word ontworpen.

Het woonwarenhuis is gelegen op het industrie terrein van Bunnik. En is voor iedereen makkelijk te bereiken zowel auto, bus als trein. De promotie die ze hebben naar de klanten toen komen op verschillende manieren tot uiting vanuit facebook, advertenties in de bekende woonbladen zoals VTwonen, 101woonideeen en eigen huis & interieur.  Via deze kanalen komen ook verschillende acties tot uiting zoals bijv. de woonzinnige kado weken. Maar dit is ook het kanaal waar ze hun compleet nieuwe afdeling lanceren genaamd ‘kabinet slapen’.

De werkzaamheden die Elsa doet zijn tafelpresentaties, showrooms, moodboards maken. Het geen wat het kabinet ook doet is meubels uitlenen voor fotoshoots van woonbladen. Het restylen van showrooms gaat via een stappen plan bij het kabinet. Deze heeft Elsa zelf moeten samen stellen. Daarnaast wil Elsa aan het eind van haar stage zelf interieur advies geven. 

Kris kras naar de modezaken

De laatste dag van de week was wat hecties en druk. Want om 10 hadden we een afspraak gemaakt met Carla, zij is vertegenwoordiger van Vlemmix. Zij kwam langs om kinder figuren op halen en te laten zien wat zij nieuw in de figuren collectie hebben. Nadat we een globale schets hadden gemaakt qua figuren konden Gemma en ik door naar Zaltbommel. Hier moesten nog wat dingen worden afgemaakt. Hier kwamen we gisteren niet meer aan toe. Dit kwam mede door dat Patricia ziek was en dat merk je dan direct.

En dus gingen Gemma en ik nog pruiken verwisselen, bolton PME en drie figuren omkleden. Nadat dit klaar was was het kwart voor drie. ( dit was in eerste instantie onze eind tijd ) Maar helaas ook de kids etalage moet natuurlijk af voor het weekend. En dus op naar de modezaak in Leerdam. Om hier de 'Hamberg Kids' sticker op te plakken in graffiti stijl. Het was kwart over 4, nog even het laatste doen. Namelijk de 'dode' planten af doen van hun koninklijke versieringen. Maar toen de versieringen weg waren stond er helemaal niks meer. En dus ben ik naar Gert ( store manager ) gegaan om te zeggen en te vragen of die planten niet direct naar de stort kunnen worden gebracht. Maar meeren deel van het personeel denkt echt dat die planten het in het voorjaar weer gaan doen en dus gingen ze naar het balkon bij de kids. En zou Gert morgen misschien nog gaan kijken voor wat nieuws. Want dit is hard nodig.


Het belangrijkste wat ik vandaag heb geleerd is dat je een goede en strakke planning moet hebben om vele verschillende dingen per filiaal te kunnen doen. Dit bereik je mede door deadlines te stellen per filiaal waneer je daar klaar moet/wilt zijn.