Ondernemerstaken
In het hoofdstuk ondernemerstaken zal ik een voorbeeld geven van hoe klantencontact is en wat mijn rol daar bij is. Maar eerst de vraag, ’Hoe is de acquisitie van Hamberg Mode? ‘ En hoe onderhouden ze de relaties met de bestaande klanten?
Een modezaak zoals Hamberg Mode en Zijzoen kunnen natuurlijk niet zonder klanten. Dan is de grote vraag natuurlijk hoe veroveren ze die klanten dan om bij Hamberg te komen kopen. De etalages is een belangrijk ding want dit is voor klanten de eerste kennis making met de winkel. Ziet de etalage er goed uit, spreekt deze ze aan en vinden ze de kleding interessant en voor een leuke prijs dan gaan ze naar binnen om ook hier even rond te kijken naar wat ze nog meer hebben.
Dit betekent dat de etalage super belangrijk is. Daarom zijn de keuzes die er worden gemaakt voor wat er in de etalage komt belangrijk. Zowel qua kleding als het ondersteunende decor. Daarom is het belangrijk om veel variatie te laten zien in prijsklasse. Ook hoorde ik laatst op de winkelvloer dat mensen de prijs mee vonden vallen. Dan vraag je je natuurlijk af maar hoe dan? Dit kwam door de uitstraling van de gevel die nog al groot en imposant is.
Eenmaal binnen gekomen in de winkel is het de bedoeling dat ook dit er verzorgd uit ziet en niet als een rommeltje want dat lopen ze direct weer weg. En daarom hebben we Maryse en Miranda. Zij zorgen namelijk voor de VM in alle winkels. Zij hebben in alle filialen mensen aangewezen die voor de VM in hun winkel verantwoordelijk zijn. Als de nood hoog is dan kunnen ze het duo M&M bellen en komen ze langs om te helpen op VM gebied. Het duo is ook wel van verassingingsbezoek, want alleen zo weet je hoe de winkel er bij staat en of ze je niet al lang hadden moeten bellen.
Iets anders waar we het afgelopen jaar nieuwe klanten mee hebben kunnen trekken zijn de verschillende acties. De acties zijn er gekomen omdat Hamberg dit jaar honderd jaar bestaat. Dit vieren ze met de klant, zo zijn er elke maand nieuwe acties voor de dames, heren, kids en bij Zijzoen. Zo hebben ze al een sauna arrangement, high tea, longboard ( soort skateboard ), sjaal, diner bon en deze maand november zijn er voor alle afdelingen cadeaubonnen te winnen van honderd euro.
Voor al deze acties worden passende etalages verzonnen. Althans dit was aan het begin van dit jaar de intentie. Dit heeft te maken met de planning en vele werkzaamheden. Hoe graag we dat ook zouden willen vaak lukt het niet om steeds weer iets passend te vinden. Behalve de kids die krijgen sowieso een passend decor en afgelopen maand was dat ook het geval bij Zijzoen. Hier kon men een high tea winnen voor twee personen. Deze actie leende zich uitermate goed voor een leuk decor. En dus zijn we op zoek gegaan naar allemaal ouderwetse kop en schotels, die uit eindelijk op werden gehangen in de etalage. Ook is het zo dat niet alle acties zich leende voor een specifieke etalage.
Voor dit jubileum jaar heeft Hamberg ook een magazine samengesteld. Waar van alles in staat. Van de rijke historie tot interviews met medewerkers, van felicitaties van merken ( inclusief advertentie ) tot samenwerkingen met Jan des Bouvrie en Sjef de Wit.
Tegenwoordig zijn klanten steeds meer gefocust op merken en daarom worden er verschillende merk events gegeven van onder andere Gerry Weber, Gerry Weber Edition, Sandwich_ en Summum Woman. Bij zulke events is er vaak een model, korting en een klein presentje in de vorm van een sjaal, armband of ketting.
Als wij de klant al hebben veroverd en het is een vaste klant geworden dan kunnen ze een klantenpas kopen voor vijf euro. Het afgelopen jaar kregen de klanten deze pas gratis, bij besteding van vijftig euro.
Maar wat heb je nou eigenlijk aan z’n klantenpas. Want de meeste mensen denken dan toch al snel och weer z’n pas in je portemonnee. Hier is direct al het eerste voordeel, als je je pas hebt kan je hem ook gelijk thuis laten want we kunnen het namelijk zo opzoeken in de kassa, door middel van de postcode.
Daarnaast is het voordeel van de pas de speciale klantendagen waar klanten dan twintig procent korting krijgen. Deze klanten dagen vinden twee keer per jaar plaats.
Ook krijg je een aankondiging als de nieuwe collecties in de winkelhangen. Dit gebeurt zowel via de nieuwsbrief als via een flyer.
Je krijg voorrang bij de uitverkoop. Plus je krijg alleen de eerste week van de uitverkoop 10% extra korting boven op de uitverkoop korting.
Daarnaast spaar je op alle aankopen uitgezonderd afgeprijsde artikelen, punten. En hier krijg je dan twee keer per jaar een modecheque thuis gestuurd. Je spaart namelijk 5% op elke aankopen. En bij honderdpunten krijg je een modecheque van vijf euro. En mocht je daar nou niet aankomen dan lopen je punten gewoon door naar de volgende modecheque.
Als je klanten hebt dan is het natuurlijk belangrijk om daar goed contact mee te hebben, op het moment dat zij in de winkel komen. Want zodra ze binnen komen tot ze met een tasje de deur uit gaan ben is de verkoopster/verkoper een soort van ‘in dienst’ voor die klant. Jij ( verkoop medewerker ) moet uiteindelijk zorgen dat die klant met aankopen de deur uit gaat. Want zonder betalende klanten kan het complete bedrijf niet functioneren. Uiteindelijk allemaal om omzet en dus geld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten