zondag 8 januari 2012

Inkoopproces, vervolg van ondernemerstaken, subhoofdstuk

Het inkoopproces is iets belangrijks binnen een bedrijf en helemaal binnen ons etaleursteam. In dit tussenhoofdstuk krijg je dan ook antwoord op de vraag maken wij calculaties en offertes? Heeft Hamberg mode een marketing- en/of ondernemingsplan en hoe gaat ze te werk op de administratieve afdeling?

Nu eerst de vraag schrijven wij offertes en maken zij calculaties?
Het schrijven van offertes en het maken van calculaties is binnen ons team niet van toepassing. Dit omdat wij in dienst zijn van Hamberg mode en Zijzoen. het geen wat wij wel moeten doen is alle pin bonnetjes inleveren op het hoofdkantoor zodat zij kunnen zien wat onze uitgaves zijn geweest van een bepaalde periode. Wij krijgen per jaar een bepaald budget, waar wij decors van kunnen kopen. Figuren en torso’s vallen niet binnen dit budget. Figuren zijn namelijk een aparte aankoop, en gebeurt dus altijd in overleg. Torso’s zijn voor rekening van het filiaal. Wel moeten zij bij ons toestemming vragen of ze dit mogen aanschaffen. Dit omdat wij kunnen zien of dat het nuttige is om z’n torso aan te schaffen.

Naast het inkopen van materialen voor de winkel moeten wij natuurlijk ook decoratie spullen inkopen. Dit doen wij bij bedrijven zoals Beekwilder, PTMD of Tica. Daarnaast kopen wij ook spullen bij de kringloop of nemen we spullen van thuis mee. Hier geld wel de regel dat als twee van de drie het een goed decor materiaal vinden we het kopen. De regel is dus de meeste stemmen gelden.

Maar voordat we gaan inkopen moeten we wel allemaal een goed beeld hebben van een idee en struinen we onze magazijnen af of we niet nog iets vergelijkbaars hebben wat we ook kunnen gebruiken. Zo niet dan kunnen we gaan inkopen.

Heeft Hamberg eigenlijk een marketingplan?
De ervaring die ik heb is dat Hamberg goed op weg is maar dat er nog genoeg punten zijn waar ze sterker kunnen worden.

Zo is er in de herfstvakantie vaak een jassen actie waar mensen twintig procent korting krijgen. Maar dit werd te laat aan ons door gegeven en dus moesten we dit snel regelen. Dit ligt voor een gedeelte aan de communicatie binnen het bedrijf. Want als je niet met elkaar praat komt het niet goed.


Naast z’n jassen actie en de klantenpas waar acties aan verbonden zijn. Was 2011 het jaar van de acties, dit omdat Hamberg honderd jaar bestond en dit betekent dat er elke maand acties waren. En zeg je actie dan is dat uiteraard marketing, het is een stukje promotie die je aan de winkel geeft. Er is wat te doen en mensen hebben het over je. Althans dat is je bedoeling.

Zo was er onder andere een actie dat kinderen zich konden inschrijven voor een straatvoetbal toernooi. Dit was geslaagd want het was druk in de stad en vele mensen stonden toe te kijken hoe de kinderen aan het voetballen waren.

HOPELIJK KRIJG IK NOG ANTWOORD VAN LIANNE

De marketing strategie word natuurlijk verzonnen op het hoofdkantoor maar hoe gaan ze daar op de administratieve afdeling te werk? Binnen deze afdeling hebben we natuurlijk vele verschillende takken. Denk aan de administratie, personeelszaken ( PZ ) en de inkoop. Voornamelijk die laatste is het meeste werk want als zij hun werk niet doen hangt er niks in de winkel om te verkopen. Maar hoe gaan ze dan te werk? De inkoop werkt eigenlijk altijd al twee a drie seizoenen voor. Ze gaan eerst naar de verschillende merken presentaties of zij komen langs op ons hoofdkantoor. Dan zullen ze gaan kijken wat het merk te bieden heeft en wat onze doelgroep zal aanspreken en welke richting wij op willen met onze collectie, zowel qua merk als prijsklasse.

Hieronder twee organogrammen te vinden. De eerste is van Hamberg Mode en de tweede is van Zijzoen. Dit omdat het twee aparte BV's zijn.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten