zondag 16 oktober 2011

Bedrijfspresentatie; Maxime Van Dam, Zara Benelux

Armancia Ortega is de oprichter van Zara. Hij opende de eerste winkel in Spanje. Inmiddels heeft het concept de hele wereld veroverd en hebben ±2600 vestigingen. Het gaat bij Zara dan ook om snel en veel omzet te maken. En die omzet komt neer op 70 miljard per jaar van Zara. Dit lijkt veel maar als je dan bedenkt dat alleen het filiaal in Amsterdam aan de kalverstraat in een maand al 6 ton omzetten is het vrij normaal. Maar hoe doen ze dat? Dit doen ze door de catwalk shows op de voet te volgen en daar hun items op te inspireren en het binnen 6 weken in de winkels te hebben hangen. Hier door zijn de collecties van Zara vaak trendsettend.

De prijs kwaliteit verhouding klopt. Want je betaald meer van een H&M maar de kwaliteit licht ook hoger. En dus klopt het. De prijzen kunnen wel eens iets hoger zijn dit komt dan vaak door het materiaal wat is gebruikt. Dit zijn vaak items die worden  verkocht in de iets duurdere regio’s bijv. in Amsterdam en Den Haag.

De Zara gaat het liefst de strijd aan met de concurrentie op de A-locaties. De Zara heeft geen promotie wat word gestuurd vanuit een hoofdkantoor. Iets waar ze zich wel aan houden is dat ze bij het realiseren van een nieuw filiaal erg mysterieus blijven. Daarnaast hebben ze het van de mond op mond reclame. Ook hebben ze sinds kort een online shop en een app.

De werkzaamheden die Maxime doet zijn gestuurd vanuit Spanje. Ze hebben dan ook weinig vrijheid wel hebben ze de vrijheid binnen de filialen qua veranderen. Het geen wat ze doen zijn etalages wisselen. Als dit gebeurd gaat de etalage dicht, dit zorgt dan weer voor mysterie en zo hopen ze weer mensen naar binnen te lokken. De creativiteit die ze wel hebben halen ze bij een winkel vandaan. Want waar is dit van gemaakt en wat is hun vaste dealer?




De vaste dealer is de Gamma en die hoofdeksels zijn gemaakt van tochtstrips en sticker folie ook hebben ze nu figuren die een hoofddeksel hebben van stofzuiger slang.

En omdat de Zara zich zo laat inspireren hebben ze ook nieuwe figuren. Want die hebben ze ook bij de grote en luxe warenhuizen/merken. Dit zijn namelijk Schlappi’s dit zijn ook de figuren die ze bij de Bijenkorf in de etalage hebben.

1 opmerking:

  1. Zet er wel even bij dat het een presentatieverslag is Jeffreij.

    Groet Rob

    BeantwoordenVerwijderen